Vyprávění o cestách po světě vnějším i vnitřním.

Tajemná země Tuva a dar Boží

24. července 2017 v 6:50 | Yak |  Z Cesty přes půl Světa
Z Jekatěrinburku, přes Novosibisk a Krasnojarsk až do Irkutska, a pak i do Vladisvostoku, vede přes Sibiř jedna velká hlavní silnice. První část i čtyřproudá a teď, za Krasnojarskem již jen dvouproudá, ale pořád pěkná.

Naposledy jsme se zmiňovali o Tomsku. Příjemném městečku, kde už zase je z mešity mešita, po té co z ní bolševik udělal na nějakou dobu kino. Zde se nám líbilo i hraní muzikantů a svíjení break deanceových tanečníků na náplavce. Příjemné městečko evropského střihu jsme opustili a s ním i hlavní silnici.

Odbočili jsme na jih prohlédnout si dvě exotičtější země Ruské federace. Kakašskou republiku a Republiku Tuva. Kakašská republika je známa pohřebními poli s velkými stojícími balvany. Republika Tuva šamanisticko-budhistickým náboženstvím a hrdelním zpěvem.

Poslechněte si kousek s pohledem z expedičního vozu.

Odbočka z hlavní byla malebná, drncavá kamenitá cesta skrz dřevěné vesničky. Po dvou dnech jsme dojeli do míst, která se začala zvedat, vlnit a stepovaťet. Krajina tak dávala jasně na srozuměnou, že geograficky, kulturně a rasou svých obyvatelů patří k Mongolsku a k Asii.

V Kakašské republice jsme přespali uprostřed stepi u královského Kurganu, (pohřebiště) několik desítek kilometrů od hlavního města Abakanu. Takhle si myslíme, že bude vypadat Mongolsko.

Celý objekt připomínal Stonehenge a citlivější část Expedice hlásila: "silnou energii!" (Přesně řečeno, když jsme seděli asi dvě hodiny tiše uprostřed, Satya řekla: "Ty, jo, Yakeene, já jsem úplně zmaštěná!"

Odměnou od Existence za odvážné spaní ve stepi u gigantického hrobu, bylo to, že jsme přes noc začali rozumět řeči zvířat.

Více zde:

Druhý den jsme přes Abakan po Usinském traktu přejeli Yeergatské hory do Republiky Tuva.
Tuto zemičku před bolševizací chránili hory až do konce druhé světové války, ale pak jí velký Rus pohltil také. Cesta tam byla pohodlná, silnice už zase nudně kvalitní, a hlavní město Kyzyl nás zaujalo svoji útulností.

110 tisíc obyvatel v něm představuje třetinu Tuvanů, kteří jsou pyšní na své šamany a hrdelní zpěváky, protože už zase smějí být. Mají nádherné etnické muzeum s velkým sálem a zkušebnami pro zpěváky a ještě větší historické muzeum, kterého hlavní atrakcí je královský zlatý poklad objevený v roce 2001.

Pohřbená královská dvojice, jejich povraždění koně a královo konkubíny, na sobě měli dohromady 25 kilo zlata, na oblečení, zbraních a ozdobách.

Koncert hrdelního zpěvu se v nejbližších dnech v Kyzylu nekonal, koupili jsme jen CD, které mapuje tyto zajímavé lidské zvuky a jedno modernější. Pak jsme si ještě prohlédli místo, kde bylo zmíněné zlato nalezeno, údolí králů, a jeli do Krasnojarsku, kde jsme měli sraz s Kaťou.

Kaťa se synkem Váňou nám pomohli najít dílnu, kde jsme nechali seřídit geometrii kol, ukázala nám kam na výlet. Při společném obědě nám bylo líto, že se naše programy rozcházejí. Byla to milá holka, se kterou nás spojuje znalost Zahiry a lidí kolem ní.

Obrovitost řeky Jenisej jsme ocenili z kopce nad městem, kam nás dovezla lanovka z vyletněného lyžařského centra.

Teď už zase frčíme na východ, před námi je Bajkalské jezero a pak Mongolsko.

Tachometr hlásí, že jsme 9745 km od domova a pořád se vzdalujeme.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.