Vyprávění o cestách po světě vnějším i vnitřním.

Mongolsko, stáda a jurty

2. srpna 2017 v 12:00 | Yak |  Z Cesty přes půl Světa
Hola kolmonožci! Jsme v Mongolsku druhý den a již je to jasné! Padli jsme si do oka. Mongolsko si nás oblíbilo a my jeho. Představte si to! Nějak se domáklo, že přijedeme a od včerejška pro nás dělá pomyšlení.

Ale popořadě. Série splněných přání začala vlastně již s naším úmyslem překročit hranice. V Ulan-Ude, ještě v Rusku, jsme si říkali, že by bylo dobré si s někým popovídat v nějakém jazyce, ve kterém známe víc než 20 slov. A ejhle, v davu jsme zahlédli pár v našem věku (30-50) a když jsme ho dohonili, zjistili jsme, že to jsou spoluobčané z Unie. Francouzi.

Přijeli po měsíci z Mongolska do Ruska pro nová víza. Na mnohé jsme se doptali, ofotili si mapy pro offroad dobrodružství a probrali kde co o cestování. Po rozhovoru s nimi jsme již byli opravdu žhaví!

Přespali jsme u hranic v zapadlé vesničce, abychom byli ráno brzo u závory. Druhý den jsme snadno překonali hranici, a potkali na ní dohromady 7 Čechů. Šest z nich přijelo ve vypůjčeném autě z Ulan-Ude na výlet do Mongolska z Transsibiřské Magistrály. Sedmý byl manžel mongolské dámy, kterou doprovázel na návštěvu rodičů do Ulan-Bátaru.

Hranicí, kancelářemi a sháněním razítek jsme prošli spolu s Thajsko-Belgickým párem, který přijel na motorce! Chlapíkovi bylo 65 a byl to opravdový světoběžník. Od 20 projel na motorce kde co. Velmi inspirativní setkání.

No a pak začala naše pouť po Mongolsku. Hned za hranicemi pro nás připravili lidovou veselici. Na stadionu předváděli střelbu z luku, tradiční zápas a závod na koních. Občerstvení v desítkách jurt, různé hry a stánky se vším pro pastevce. Vše v uvěřitelné lidové kvalitě. Stovky koní.

Mongolové i Mongolky, staří, mladí, děti. Tlustí, hubení. Bohatí, chudí. V tradičním oblečení, v džínách, slečinky, kovbojové, dámy, krojovaní strejdové. Malé děti, starci, no všichni, v sedle jako doma. Přiskakovali jeden k druhému i jen na pár metrové popovezení, nebo jen tak posedět na kus řeči. A všichni čekali na dojezd závodu koní. A pak koně přijeli. Jezdci byli malí kluci kolem 6 možná 8 let. V závěrečném spurtu malý žokej pustil uzdu a oběma rukama povzbuzoval koníka. Davy šílely!

Mongolsko je od hranic úplně jiná země než Rusko. Obyvatelstvo je výhradně Asijské. Placaté obličeje zdobí šikmé oči schované za víčky a malé nosíky. Satya říkala, že kdyby Mongol upadl na nos, tak si rozbije bradu a čelo. Ona i já musíme mít pro Mongoly neuvěřitelné frňáky. Jsme nápadní vzhledem a lidé nás zdraví a obdarovávají.

Teď třeba sedím u jednoho potoka a mám narvané břicho večeří, kterou jsme dostali od pána, co odjížděl z pikniku a dal nám plný hrnec rýžovomasité polévky. K tomu piju Airag. To je zkvašené kobylí mléko. Má to mít asi 3% alkoholu a chutná to jako vostrej jogurt filtrovanej přes koňskou houni. Satyjce to nechutná, tak budu muset vypí litr a půl. Co se dá dělat. Myslím, že budu mít pro vás pěknou historku.

Mongolsko jsou veliké zvlněné louky od pohoří k pohoří. Mongolsko jsou jurty rozházené jak bílá kolečka po těch loukách. Mongolsko jsou cesty vyjeté v těch loukách ve všech směrech. Mongolsko jsou horké dny a večerní bouřky nad těmi cestami. Mongolsko je také budhistický templ a řeky a potoky, ve kterých se koupeme. Mongolsko je prostě krásné.

Dám si ještě trochu airagu.

p.s. Druhý den ráno: Zjistil jsem, že jsem vlastně slavil Lukášovo narozeniny, a že můj rod pravděpodobně pochází z mongolských stepí, protože litr a půl zkvašeného kobylího mléka, mi udělalo jedině dobře. Lukáši, na zdraví a všechno nejlepší!

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.