Vyprávění o cestách po světě vnějším i vnitřním.

Arménie s Armény

17. října 2017 v 16:23 | Yak |  Z Cesty přes půl Světa
Náhorní Karabach je 7 tisíc čtverečných kilometrů kopců. Ale vzhledem k tomu, že Arménie samotná má jen 18 tisíc, je to její podstatná část.

Na hranicích vlastně žádný přechod není, jen nám místní policisté dali papírek s adresou ministerstva zahraničí ve Stepanakardu, kde si máme koupit víza.

Začali jsme koupelí. Kus od hlavní silnice jsme našli horké prameny a celé odpoledne jsme se v nich hřáli. Od úmyslu tam přespat nás odradila místní opilá partička, a tak jsme ještě před spaním navštívili klášter Dadivank a přespali v údolí pod ním.

Předtím než jsme další den dojeli do padesátitisícového hlavního města jsme viděli další klášter. Gandzasar. V muzeu u něj mnoho knih dokládalo, že tuto oblast osídlovali Arméni již před šestnácti sty lety.

Tisíc let starý komiks

Ve Stepanakardu jsme si koupili víza, ale do pasu nám je ochotný úředník jen vložil. Nalepením a razítkováním by nám tím pasy totiž pro budoucí použití v Ázerbájdžánu, znehodnotil. Náhorní Karabach dodnes žádná země světa neuznala a Arméni ho prostě považují za svojí součást.

Přespali jsme u platanu, který pamatuje dobu, kdy Ježíš byl teenager a další den se vrátili přes Šuši na nezpochybnitelně Arménské území.

Šuš byla před válkou dokladem toho, jak lidé rozdílných národů a vyznání mohou žít spolu v míru. My jsme nalezli jednu rozpadající se mešitu a pevnost, ze které se střílelo na Stepanakard.

V oblasti zemřelo ve válce na začátku devadesátých let 30 000 lidí. Jsou vidět opuštěné Ázerbajdžánské vesnice a je to kraj chudší než zbytek země. Osud je nejasný a nálada se nám zdála příslušně vážná.

Po návratu do Arménie na nás kousek za hranicemi čekala nejdelší lanovka na světě. Její víc jak pětikilometrová dráha vede přes dvě údolí k opevněnému klášteru Tatev.

Nejdřív jsme se ale nechali obrat od štětinaté stařenky, která nám v ruinách primitivního občerstvení neváhala vystavit účet luxusního podniku. No, ne vše co levně vypadá levné je.

Odnesli jsme si zkušenost a teď vždy bedlivě zkoumáme tváře obsluhujících servírek. Usoudili jsme totiž, že hamižnost se projevuje u žen vousatostí. No ale ověřený fakt to zatím není.

Pak jsme popojeli o dalších sto kilometrů a přijeli pozdě na západ slunce u kostela Noravank. Ráno ale svítání taky nebylo špatné.

Tohle vezeme kamarádovi Lukášovi, rád betonuje a už se těší až pod něj bude dělat základy:-)

Pak už jsme vyjeli do Jerevanu. V horách na cestě, kterou jsme zvolili, jsme ještě mohli obdivovat karavanserai ze 14. století.

V Jerevanu jsme měli sraz s Artašem. Kamarádem našeho kamaráda. On i jeho kamarád Edgar byli prima hostitelé. Artaš nás vzal do galerie, ukázal město a pozval na večeři do nejluxusnějšího podniku, kde jsme během této Expedice jedli.

Využili jsme jeho nabídky a přespali u něj v práci. Partička dobře placených ajťáků si v centru platí pěkný byt, aby měli kde přemýšlet a tvořit.

My jsme v tomto jejich think tanku ochutnávali dlouho do noci Arménské víno a koňak. Bylo pozoruhodné poslouchat hrdé Armény, jak mluví o minulosti i budoucnosti své země.

Druhý den Edgar trval na tom, že nás ještě musí vzít k jedné z mála románských staveb, která přežila křesťany a Čingis Chána, k templu Garni, a ke klášteru Geghard, který je z velké části vytesán do skály.

Rozhovor s úspěšnými, spokojenými a nadšenými chlapíky doplnil náš pohled na Arménii, která z okénka Edgarova BMV vypadala nejednou tak nějak spokojeněji a nadějněji.

Teď když píšu tuhle zprávu, chystáme se na poslední noc v Arménii a zítra již budeme znovu v Gruzii.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.